Campagne voor jongere consumenten en ondernemers

0 Comments

Steeds vaker shoppen consumenten online buiten de EU zonder dat ze het doorhebben en ontvangen ze regelmatig een geheel ander product dan besteld. Het kan ook zijn dat het product niet werkt of het is zelfs onveilig. Een bedrijf, vaak van buiten de EU, levert een product waarvoor niet dezelfde regels voor productveiligheid en consumentenbescherming gelden.

Daarom maken het ministerie van Economische zaken en Klimaat en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit via de campagne “laatjenietpakken.nl” opnieuw jonge consumenten bewust van de nadelen en hun rechten. Tevens wijzen zij veelal jonge ondernemers met webshops op hun verantwoordelijkheden. Voor een groot aantal producten, zoals elektronica, worden producenten uit derde landen per 2021 ook verplicht een aanspreekpunt te hebben in de EU. Via een Product Safety Pledge hebben zowel in EU-verband als Amerikaanse en Chinese platforms verdere afspraken gemaakt over productveiligheid. Op initiatief van Nederland wordt tot slot in EU-verband gekeken naar de mogelijkheden om minimale veiligheidseisen te stellen aan apparaten die draadloos verbonden zijn met het internet, zoals smartphones en thermostaten.

Geneviève Galjé-Deckers,

7 januari 2021

 

Bron: www.rijksoverheid.nl, 21 december 2020

https://www.futd.nl/vakblad/juridisch-up-to-date/actueel